flyball

Flyball is een teamsport voor honden die begeleid worden door hun baas. Een team bestaat uit zes honden, waarvan er altijd vier aan de start staan. De andere twee honden worden elke keer gewisseld zodat ieder meedoet in de wedstrijd. Het parcours bestaat uit 4 hordes met aan het eind het flyball-apparaat. Als de hond met zijn poten op het apparaat komt wordt er een bal gelost. De eerste hond start, neemt de 4 hordes, bedient het apparaat, vangt de bal en neemt de hordes terug. Als de hond over de finish is, start de tweede hond en als ze alle vier hebben gelopen, is de race afgelopen. Het is een goede race als alle 4 de honden de 4 hordes hebben genomen (zowel heen en terug) en ze de bal mee terugnemen helemaal over de finish. Een race wordt met 2 teams naast elkaar gespeeld en het team dat zijn vier honden als eerste over de finish heeft, is winnaar.

Elke hond kan in principe Flyball leren mits:
– De hond gek is op ballen, want daar draait het nu eenmaal om bij Flyball.
– De hond sociaal is met andere honden want het is en blijft een teamsport.

Een goede basis voor Flyball is de cursus Gehoorzame Hond.
De cursus Flyball wordt onderverdeeld in drie groepen: beginners, gevorderden en selectie. Elke groep heeft per seizoen 16 lessen.

Voor flyball geldt een minimumleeftijd voor de hond. Dit heeft te maken met de gezondheid en de ontwikkeling van de hond. Een te zware fysieke belasting op een jonge leeftijd, kan schade veroorzaken aan de gewrichten van de hond. Daarom is de minimumleeftijd om te beginnen met flyball gesteld op 12 maanden. Voor grote honden geldt een advies beginleeftijd van 18 maanden.

Nieuwsgierig geworden?

Komt u dan gerust eens kijken wij trainen met Flyball iedere woensdagavond.

Flyball Beginners

Bij beginners wordt er kennis gemaakt met het flyball, met als doel de hond aanleren het apparaat te bedienen en de baan te beheersen.
De hond wordt allereerst bekend gemaakt met het apparaat, het geluid, de beweging die het maakt, dat er ballen uit het apparaat komen. Daarna wordt de hond geleerd waar ze hun voorpoten moeten neerzetten en als ze dat doen, er een bal uit het apparaat komt. Vervolgens wordt de hond geleerd om over 4 hordes te springen die in een rechte lijn achter elkaar staan (ook wel de baan genoemd).De baan is afgezet met netten, de hond zit aan de lijn, de baas loopt mee over de hordes. Stapje voor stapje gaan we dan afbouwen, de netten gaan lager, de hond werkt los, de baas loopt naast de baan mee. Aan het eind van het seizoen moet de hond zelfstandig de baan, bestaande uit de 4 hordes kunnen nemen, het apparaat kunnen bedienen en de bal mee terugnemen over de 4 hordes naar de start/finish. De baas mag nog wel mee lopen aan de buitenkant van de baan.

En als dat allemaal goed gaat, dan gaat de hond met z’n baas over naar…

flyball

Flyball Gevorderden

Bij de gevorderden wordt de hond getraind meer zelfstandig te werken, met als doel dat de baas bij de start/finish blijft.
In de lessen wordt er voornamelijk aandacht besteed aan het goed nemen van de hordes, goed bedienen van het apparaat en het vangen van de bal. De hond gaat leren om op eigen hoogte de hordes te nemen. Er zijn verschillende hoogtes, afhankelijk van hoe hoog de schofthoogte van de hond is.
De baas loopt steeds minder ver met de hond mee langs de baan, om uiteindelijk bij de start te blijven staan en de hond van daaruit te sturen.

Flyball Selectie

In de selectie wordt het teamverband getraind. Het accent ligt hier met name op het goed kruisen van de honden bij start/finish en de snelheid waarmee de baan wordt gelopen.
Hoe strakker je kruist, hoe sneller je team is.

Flybal Wedstrijd

Mocht na de selectie blijken dat de hond en z’n baas belangstellingen hebben om deel te nemen aan wedstrijden, dan is er de mogelijkheid dat de hond en z’n baas deel gaan uitmaken van een wedstrijdteam.

N.B. Bij inschrijving dient u de schofthoogte en de leeftijd bij aanvang van de cursus op te geven.